نوشته شده توسط : حسنی

برق چیست؟


برق نوعی انرژی است. برق جریان الکترون است. همه مواد از اتم ها تشکیل شده اند و یک اتم دارای مرکزی است که هسته نامیده می شود. هسته شامل ذرات دارای بار مثبت به نام پروتون و ذرات بدون بار به نام نوترون است. هسته یک اتم توسط ذرات باردار منفی به نام الکترون احاطه شده است. بار منفی الکترون برابر با بار مثبت یک پروتون است و تعداد الکترون های یک اتم معمولاً برابر با تعداد پروتون ها است. هنگامی که نیروی متعادل کننده بین پروتون ها و الکترون ها توسط یک نیروی خارجی بر هم بخورد ، یک اتم ممکن است الکترون را بدست آورد یا از دست بدهد. وقتی الکترون ها از اتم "گم می شوند" ، حرکت آزاد این الکترون ها جریان الکتریکی را تشکیل می دهد.


برق بخشی اساسی از طبیعت است و یکی از پرکاربردترین اشکال انرژی است. ما برق را که یک منبع انرژی ثانویه است ، از تبدیل سایر منابع انرژی مانند زغال سنگ ، گاز طبیعی ، نفت ، انرژی هسته ای و سایر منابع طبیعی که منابع اولیه نامیده می شوند ، دریافت می کنیم. بسیاری از شهرها در کنار آبشارها (منبع اصلی انرژی مکانیکی) ساخته شده اند که چرخ های آب را برای انجام کار چرخانده اند. قبل از اینکه تولید برق کمی بیش از 100 سال پیش آغاز شود ، خانه ها با لامپ های نفتی روشن می شدند ، غذا در جعبه های یخ سرد می شد و اتاق ها توسط اجاق های چوبی یا ذغال سنگ گرم می شدند. با شروع بنجامین فرانکلین در مورد یک بادبادک در یک شب طوفانی در فیلادلفیا ، به تدریج اصول برق درک شد. در اواسط دهه 1800 ، زندگی همه با اختراع لامپ الکتریکی تغییر کرد. قبل از سال 1879 ، برق در چراغ های قوس برای روشنایی در فضای باز استفاده می شد. در اختراع لامپ از برق برای آوردن نور داخلی به خانه های ما استفاده شده است.

 



:: بازدید از این مطلب : 143
|
امتیاز مطلب : 10
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : یک شنبه 26 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : حسنی

نحوه تنظیم زمان خاموش شدن صفحه و حالت خواب در لپ تاپ های ویندوز 10

 

در لپ تاپ های ویندوز و سایر رایانه های شخصی ، می توانید تنظیم کنید که وقتی صفحه نمایش و کل رایانه به راحتی کار می کند ، به سرعت به حالت خواب درآید. این نوعی از ویژگی های آماده به کار قدرت است. در درجه اول برای صرفه جویی در دوام باتری لپ تاپ استفاده می شود.

 

 

 



:: بازدید از این مطلب : 135
|
امتیاز مطلب : 10
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : دو شنبه 20 ارديبهشت 1400 | نظرات ()